Ochrona poczty elektronicznej to termin, który rozumiemy intuicyjnie. W najprostszych słowach jest to proces zapewnienia bezpieczeństwa przesyłanych i odbieranych przez użytkowników wiadomości e-mail. Zagadnienie to jest niezwykle istotne w dzisiejszym świecie, w którym poczta elektroniczna stanowi jeden z najczęściej wykorzystywanych kanałów komunikacji w świecie biznesu. Przez to, oferuje przestępcom mnóstwo wrażliwych danych, tajemnic handlowych, ale także możliwość zmanipulowania nieprzeszkolonego pracownika do utratykontroli nad sprzętem lub np. rachunkiem bankowym. Ze względu na często występującą niedbałość o bezpieczeństwo skrzynek, brak szkoleńdla pracowników z zakresu cyberbezpieczeństwa i coraz bardziej pomysłowe sztuczki socjotechniczne hackerów, jest to jeden z najbardziej podatnych na ataki kanałów komunikacji.
W jaki sposób zapewnić więc bezpieczeństwo poczty elektronicznej? Podstawą jest edukacja pracowników. Bardzo dużym zagrożeniem jest tzw. phishing, przed którym nie jesteśmy w stanie się uchronić, jeżeli każda osoba z dostępem do skrzynki mailowej nie będzie świadoma zagrożeń. Taki atak ukierunkowany jest właśnie na błąd człowieka, a nie konfigurację infrastruktury informatycznej. Możemy wprawdzie ograniczyć szansę, że taka szkodliwa poczta trafi do pracownika – do podstawowych środków ochrony należą między innymi filtry antyspamowe, posiadające zdolność wykrywania prób phishingu, ale nie zredukujemy w ten sposób zagrożenia do akceptowalnego poziomu.
Socjotechnika to jednak nie wszystko. Poczta elektroniczna pada także ofiarą ataków w tradycyjnym tego słowa rozumieniu. Ważnym elementem jest więc odpowiednia konfiguracja, stosowanie bezpiecznych haseł, wymuszanie na użytkowniku ich regularnej zmiany, czyszyfrowanie wiadomości, które zapewnia bezpieczeństwo przesyłanych informacji. Nie do przecenienia jest korzystanie z mechanizmów weryfikacji dwuetapowej, które dodatkowo zabezpieczają konto użytkownika. Gdy są one aktywne, musi on podać dodatkowy kod, generowany na innym urządzeniu, np. smartfonie. Dla rozwiązań biznesowych najbezpieczniejsze są fizyczne klucze U2F, które użytkownik musi podłączyć do komputera, by system pozwolił mu się zalogować.
W utrzymaniu bezpieczeństwa e-maili pomogą także rozwiązania do analizy ruchu sieciowego oraz systemy antywirusowe, które chronią przed zagrożeniami pochodzącymi z odbieranych załączników. Ich wdrożeniem i kontrolą nad nimi zajmą się już jednak pracownicy działu IT (lub zakontraktowana firma IT), a oni znają ten temat doskonale. Warto skorzystać z ich usług, by zapewnić bezpieczeństwo danych firmy.